آموزش ریاضی نوین = new mathedu

 

در ۱۳۲۸ خورشیدی، ریاضیدان هندی، Kaprekar، فرآیندی را ابداع کرد که به عملیات Kaprekar شهرت یافت. در این عملیات، ابتدا عددی ۴ رقمی بایستی انتخاب شود؛ با این شرط که تمام ارقام با یکدیگر یکسان نباشند (مثلا، انتخاب اعدادی مانند ۷۷۷۷ یا ۵۵۵۵ و … نقض شرط است). پس از انتخاب عدد، بایستی ارقام آن عدد را به صورت بزرگترین و کوچکترین عدد مرتب کنیم. مثلا، اگر عدد ۸۴۵۷ را انتخاب کردید، بزرگترین ترتیبش می‌شود: ۸۷۵۴ و کوچکترین ترتیب نیز می‌شود: ۴۵۷۸٫ سرانجام، بایستی این دو عدد را از یکدیگر کم کنیم تا عددی جدید به دست آید و این مرحله را تکرار کنیم.
عملیات ساده‌ای است، اما Kaprekar متوجه موضوعی شگفت‌انگیز شد. اجازه دهید این عملیات را با عدد ۱۳۹۰ امتحان کنیم وقتی که به عدد ۶۱۷۴ رسیدیم و اگر بخواهیم عملیات را ادامه دهیم در هر خط دوباره به عدد ۶۱۷۴ می‌رسیم. اجازه دهید این بار با عددی دیگر، مثلا با ۶۵۱۷ این عملیات را بررسی کنیم.عملیات اندکی طولانی‌تر می‌شود اما باز به همان نتیجه رسیدیم؛ یعنی عدد ۶۱۷۴٫ اگر اعداد دیگر را نیز امتحان کنید همواره به ۶۱۷۴ خواهید رسید؛ این همان اتفاق عجیبی بود که Kaprekar آن را کشف کرد.
این عملیات حداکثر ممکن است ۷ مرحله تکرار شود. بیشتر اعداد ۴ رقمی بدون ارقام تماما یکسان (۲۱۲۴ عدد) سه مرحله‌ای به ۶۱۷۴ می‌رسند، پس از آن ۱۹۸۰ عدد ۷ مرحله‌ای به این نتیجه می‌رسند.
مشابه این نتیجه‌ی منحصر به فرد تنها در اعداد سه رقمی تکرار شده است. بدین صورت که اگر همین عملیات را برای اعداد سه رقمی تکرار کنیم همواره به ۴۹۵ می‌رسیم.
 

------

منبع : http://hellibammath.blogfa.com/

 


برچسب‌ها: <-TagName->
نوشته شده در تاريخ شنبه 10 فروردين 1392برچسب:, توسط امیر
هر سه تایی به صورت (a,b,c) را که تشکیل رابطه فیثا غورس (c2=a2+b2)در مثلث قائم الزاویه را بدهند به سه تایی های فیثا غورثی معروفند .

برای تشکیل و بدست آوردن سه تایی های فیثا غورسی می توان با جایگذاری  به جای u و v  مقادیری برای a و b و c بدست آورد .

 a=2uv

b=u2-v2

c=u2+v2

( به شرط اینکه اولا u  و v  با هم برابر نبوده

و دوم نسبت به هم اول باشند  1= (u,v)

و سوم اینکه   u>v  باشد   )

به عنوان مثال اگر به u=2 و v=1 بدهیم مقادیر a=4 و b=3 و c=5 را به ما می دهد که با می دانیم با توجه به رابطه  فیثاغورس تشکیل یک مثلث قایم الزاویه را می دهد .

32+42=52

16+9=25


برچسب‌ها: <-TagName->
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, توسط امیر

با سلام ...

برای جمع و تفریق اعداد صحیح می توان از شیوه زیر برای آشنایی و ایجاد انگیزه ی دانش آموزان استفاده نمود .

که با دادن جمع و تفریق های متعدد و خواستن تکلیف از آنها ، آنها را با این مهم آشنا سازیم ...

نکته مهم در این آموزش استفاده از رنگهای سرد و گرم برای اعداد مثبت و منفی می باشد ...

رنگهای مخالف با هم خط می حورند و رنگ های مشابه با هم جمع می شوند .

تفریق اعداد صحیح ...


برچسب‌ها: <-TagName->
نوشته شده در تاريخ جمعه 28 بهمن 1390برچسب:, توسط امیر
سریع حساب کنید ! ۲۵×۴۵ چند می شود ؟ ۷۴۲ × ۳۰۰ چطور ؟ و یا ۴۸۲۱ تقسیم بر ۹ چند می شود ؟ اکثر ما وقتی که با مسائل ریاضی و محاسبات آن روبرو می شویم ، به سرعت به سراغ ماشین حساب های خود برای بدست آوردن جواب آن می رویم. ولی تصور کنید که بتوانید محاسباتی که به نظر سخت می آیند را به راحتی و به سرعت در ذهن خود بدست آورید ! چیزی غیر ممکن به نظر می رسد ؟ خیر ! به هیچ وجه اینطور نیست. یکی از اصول مهم برای بهبود و گسترش قدرت محاسبات ریاضی شما – بدون در نظر گرفتن مقطع تحصیلی شما – در توانایی بسیار قوی مغز شما در انجام محاسبات ریاضی قرار دارد. حل مسائل ریاضی در ذهن شما باعث می شود تا دروازه موفقیت برای درک و دسته بندی رشته های پیچیده تر ریاضی مانند جبر ، استاتیک و ریاضیات پیشرفته باز شود. شما در این مجموعه بی نظیر یاد خواهید گرفت تا چگونه این عملیات را به سادگی انجام دهید و ذهن خود را پرورشی بی همتا در زمینه ریاضیات دهید. از هم اکنون می توانید این مجموعه آموزشی بی نظیر را به صورت رایگان و با لینک مستقیم از وبسایت دانلودها دریافت نمایید.

TTC Video   Secrets of Mental Math آموزش ویدیویی گام به گام انجام محاسبات ریاضی به طور ذهنی با TTC Video   Secrets of Mental Math

caution آموزش ویدیویی گام به گام انجام محاسبات ریاضی به طور ذهنی با TTC Video   Secrets of Mental Math توجه: از این پس ، فایل های فشرده با حجمی بیش از ۱۰۰ مگابایت دارای ۵% ریکاوری هستند. این ویژگی باعث می شود تا مشکل در اکسترکت کردن فایل ها ، کاملا به صفر برسد. برای استفاده از این ویژگی ، اگر فایلی را دانلود کردید و با مشکل اکسترکت مواجه شدید ، نرم افزار Winrar را اجرا نموده ، به محلی که فایل های فشرده را دانلود کرده اید مراجعه کنید ، و تمامی پارت ها را انتخاب کرده و گزینه Repair که در قسمت بالایی نرم افزار موجود هست را بزنید. سپس محلی مناسب برای ذخیره سازی آن ها انتخاب کنید. پس از اتمام کار ، به محلی که برای ذخیره سازی انتخاب کردید مراجعه نموده و با آن فایل ها به اکسترکت بپردازید.

download آموزش ویدیویی گام به گام انجام محاسبات ریاضی به طور ذهنی با TTC Video   Secrets of Mental Math دانلود در پارت های ۱گیگابایتی:

دانلود پارت ۱ : Rapidshare Fileserve Duckload Sharehoster Direct Link

دانلود پارت ۲ : Rapidshare Fileserve Duckload Sharehoster Direct Link

دانلود پارت ۳ : Rapidshare Fileserve Duckload Sharehoster Direct Link

download آموزش ویدیویی گام به گام انجام محاسبات ریاضی به طور ذهنی با TTC Video   Secrets of Mental Math برای دانلود به صورت پارت های ۲۰۰ مگابایتی از سرور Mediafire ، اینجا را کلیک کنید

icon برچسب ها


برچسب‌ها: <-TagName->
نوشته شده در تاريخ جمعه 25 شهريور 1390برچسب:, توسط امیر

" هر کس هندسه نمی داند وارد نشود." 

 کتیبه ی ورودی آکادمی افلاطون

ریاضیات محض باسبک وروش خاصی که در تجزیه و تحلیل قضیه ها و حکم ها واستنتاج دارد چارچوبی منطقی بین تعریف ها،اصل ها، مفروضات وحکم ها برقرارمی سازد واین امکان را به وجود می آورد که ذهن وفکر ، قوی تر وخلاق تر شوند.

هندسه با دقت منطقی وقدرت استدلال های قیاسیش ، علاوه بر تقویت قوه ی تفکر، موجب می گرددتا بتوانیم درست را از نادرست تشخیص دهیم ومسیر حرکت خود را در زمینه های مختلف کار و زندگی،صنعت ودانش بهتر بشناسیم وکارها را بر اساس نظم و منطقی صحیح پایه گذاری کنیم زیرا جهان بر اساس نظم آفریده شده است،آن چنان نظمی که بشرتا کنون فقط گوشه هایی از آن را توانسته است کشف نماید و قوانین حاکم برآن زوایا را روشن سازد.

نیوتن در پایان عمر خویش می گوید:" نمی دانم به چه صورتی ممکن است در نظر جهانیان جلوه گر شوم اما به نظر خودم چنین می آید که همانند کودک خردسالی هستم که در ساحل دریا به بازی مشغولم و گاه و بیگاه سنگ ریزه ای صاف تر از سنگهای دیگر یا صدفی زیباتر از صدف های دیگر به دست می آورم. در حالی که اقیانوس عظیم حقیقت در مقابل من گسترده است و مرا برآن آگاهی نیست."

هندسه منشأ عمده ی ثروت و باروری مکاشفه است که به نوبه ی خود نیروی آفرینش ریاضیات  می باشد.

بسیاری از ریاضیدانان در قا لب طرح های هندسی فکر می کنند حتی زمانی که سازمان تحلیلی پیچیده ای ارائه شود که هیچ اثر و نشانه ی هندسی نداشته باشد. بسیاری از ریاضیدانان و دانشمندان که به کشفیات بزرگی نائل شده اند و نظریه های آنان تحولی در جهان علم به وجود آورده است  از اثری که هندسه در آغاز کار بر ذهن و اندیشه ی آنان داشته و باعث شکوفایی استعدادها و پیشرفت کارشان گردیده است ، به خوبی یاد کرده اند.

در آغاز قرن نوزدهم با کارهای گاوس،یانوش بویویی ولباچفسکی هندسه از زیر سلطه ی تفکر اقلیدسی آزاد شد و زمینه برای حضور موثر آن در عرصه های مختلف علوم بیش از پیش مهیا شد که از بارز ترین آن ها استفاده ی وسیع از هندسه ی بیضوی  و هندسه ی اعداد در نظریه ی نسبیت انشتین و نقش محوری هندسه ی دیفرانسیل و هندسه ی منیفلد  در فیزیک نظری جدید می باشند.

یوهان کپلر ریاضی دان و منجم بزرگ قرن هفدهم در باره ی جایگاه ریاضیات در شناخت جهان هستی می گوید:"تمامی کوشش های علمی در دنیا باید صرف شناخت قوانین طبیعت شود که خداوند آن ها را به زبان ریاضی بر ما آشکار می نماید."
برچسب‌ها: <-TagName->
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 5 اسفند 1389برچسب:, توسط امیر
   

جدول ضرب با کمک انگشتان دست

در روش زیر روشی برای ضرب کردن عوامل بزرگتر از 5 در هم بیان گردیده است .

در این روش از دو دست برای ضرب کردن 2 عامل در هم استفاده می کنیم . به این ترتیب که انگشتان دست چپ و راست را از کوچک به بزرگ و به ترتیب از 6 تا 10 شماره گذاری می کنیم . به شکل زیر :


سپس برای ضرب یک عامل در عامل دیگر (مثلا 8*7 ) ، انگشتان یک دست را تا انگشت شماره 7 خم کرده و انگشتان دست دیگر را تا انگشت شماره 8 خم می کنیم .
شکل حاصل به صورت زیر است :
انگشتانی که خم شده اند را دهگان در نظر می گیریم که 5 تا 10 تایی می شود 50 تا .
سپس انگشتان باز دو دست  را در نظر می گیریم  و آنها را در هم ضرب می کنیم( 6 = 3 * 2 )
کافیست نتیجه حاصل را با مجموع ده تایی ها جمع کنیم ...
 56 = 6 + 50
این نکته برای حاصل ضرب تمامی حالت ها به جز 6*6 و 7*6 بر قرار است .
  

نکته : در مورد ضرب 36 = 6*6  و 42 = 7 * 6 و 42 = 6 * 7 یک استثناء کوچک داریم و آن اینست که هنگامی که انگشتان باز را در هم ضرب می کنیم حاصل بزرگتر از 10 شود که در این صورت قسمت دهگان این عدد را به مجوع دهگانها اضافه کرده و قسمت یکان را به عنوان یکان حاصل ضرب در نظر می گیریم .


بقیه این مطلب را در ادامه مطلب بخوانید ...


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 بهمن 1389برچسب:, توسط امیر
 


 

در اکثر مراکز آموزشی پروژه تحقیقاتی یکی از نیازهای اساسی برای فراغت از تحصیل در دوره های تخصصی ریاضی می باشد. ولی بسیاری از دانشجویان در ایجاد و یافتن موضوع تحقیقاتی ناتوانند و به ناچار این مهم را به استاد راهنمای خویش واگذار می کنند و در انتخاب زمینه تحقیقاتی مناسب به تجارب استادشان تکیه می کنند. مساله فوق با این واقعیت پیچیده تر می شود که بسیاری از موضوعات بیان شده در دوره کارشناسی ریاضی کاملا حل شده اند در صورتیکه بسیاری از مسائل حل نشده برای فهم نیاز به دانسته های تخصصی یا مرور تحقیقات انجام شده دارند تا بتوان آن را برای تحقیقات مناسب مهیا کرد.
پس دانشجویان چگونه می توانند موضوعی را انتخاب کنند که پیش پا افتاده نباشد و در عین حال برای تحقیق مناسب و قابل انجام باشد؟


گستره عظیم تحقیقات ریاضی در چارچوب پنج دسته قابل بیان است که پس از کمی تامل می توان آنرا در کلمه اتکتو خلاصه کرد:

اثبات - توسیع - کاربرد - توصیف - وجود.

برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 5 بهمن 1389برچسب:, توسط امیر
صفحه قبل 1 صفحه بعد
قالب وبلاگ